Annebelle: ‘Waarom een online ouderavond superhandig blijkt te zijn’

De organisatie van onze school is ‘plat’. Dat betekent dat we geen directeur hebben, maar een team van een aantal mensen die allemaal rollen hebben binnen de organisatie. Elke rol heeft zo zijn verantwoordelijkheden en degene die de rol vervult, doet dat naar eigen inzicht zo goed mogelijk. Er wordt dus geen werk gedelegeerd of verdeeld. Het werk dat zich aandient, wordt simpelweg gedaan door degene die op de rol zit waar dat werk logischerwijs onder valt.

Dus toen de school dicht ging vanwege de coronacrisis, zijn we na een online meeting allemaal aan de slag gegaan met onze rollen. Sommige staan een beetje op stil (zoals huisvesting), maar andere vragen juist weer veel aandacht (zoals coach, docent en online leeromgeving). Maar er zijn ook rollen waarvoor de situatie een kans biedt om het eens helemaal anders te doen, bijvoorbeeld de rol ouders: de verantwoordelijkheid voor het oudercontact en de ouderavonden.

Ouderavonden

Als democratische school voor voortgezet onderwijs hebben wij leerlingen uit een hele wijde regio. We zijn gevestigd in Driel (een dorpje onder de rook van Arnhem) maar onze leerlingen wonen zo in een straal van 30 km rondom dit kleine dorp. Voor een ouderavond is het soms een hele onderneming om, na een dag werken en met misschien nog jongere kinderen thuis, naar Driel te gaan en daar anderhalf uur met elkaar te kletsen. Gezellig en nuttig, dat is het zeker, maar wij merkten dat onze ouderavonden niet altijd even goed bezocht werden.

Nu is het anders. Dankzij de maatregelen in deze coronatijd, ontdekken we massaal het gemak van online samenkomen. (Natuurlijk is er ook een gemis van fysiek samenkomen, maar dat is voor een andere blog.) Al heel snel wordt er een online ouderavond georganiseerd. Ouders kunnen met hun relaxpak aan, vanaf hun eigen bank inloggen en kletsen met andere ouders, die soms wel 60 km verderop wonen.

Democratisch onderwijs, ook thuis

Ouders van leerlingen op reguliere scholen hebben in deze tijd te maken met huiswerk en verplichte aanwezigheid. Er worden en masse tips gegeven voor een goede dagbesteding en bruikbare dagplanning. Leerlingen op een democratische school kiezen echter zelf wat ze willen doen. Niemand die zegt dat ze nu bijvoorbeeld natuurkunde moeten gaan leren. Dat doen ze wanneer ze er zin hebben of als het een doel dient, bijvoorbeeld wanneer het een onderdeel is van een diploma dat je nodig hebt voor een vervolgopleiding.

Als school draaien we gewoon door, maar dan online. Docenten zijn beschikbaar en leerlingen kunnen met iedereen contact op nemen – als ze dat willen. Want er zijn ook leerlingen die op school voor een hele andere dagbesteding kiezen: leerlingen die vooral aan het socializen zijn, of knutselen, of ontdekken. De leerlingen zijn nu thuis en hebben daar hun dagbesteding. Ze hebben wekelijks contact met hun coach om te checken hoe het met ze gaat en of ze ok zijn.

Rol van de ouder

De rol van de ouders is nu veel belangrijker. Want hoe gaan ouders ermee om als hun kind ervoor kiest om geen online lessen te volgen of om bezig te zijn met een andere ontwikkeling dan de standaard schoolvakken? Dit maakt even kletsen met andere ouders van democratische schoolkinderen wel fijn. Hoe doen andere gezinnen het? Zijn er zorgen? En waarover? Wat kan de school hierin betekenen?

De eerste ouderavond werd voorzichtig bezocht, maar iedereen was enthousiast. Dus de volgende staat alweer ingepland. Ouders van VO De Vallei: Welkom!